6 tipov ako pomôcť dieťaťu vyrovnať sa s osamelosťou počas pandémie

6 tipov ako pomôcť dieťaťu vyrovnať sa s osamelosťou počas pandémie

Blog

Osamelosť v dôsledku pandémie je pre deti obzvlášť tvrdá. V porovnaní s dospelými majú deti tendenciu ťažšie prezentovať a popisovať svoje pocity. V tejto situácii sa deti nemôžu spoliehať na známe stratégie zvládania, ktoré ovládajú, napríklad na návštevy priateľov alebo hru na ihrisku. Opatrenia týkajúce sa sociálneho dištancovania zabraňujú deťom tráviť čas so svojimi rovesníkmi počas dôležitého obdobia rastu a sociálneho rozvoja. Priateľstvá s ostatnými deťmi môžu deťom poskytnúť rozhodujúcu podporu, vybudovať pocit spolupatričnosti a pomôcť im rozvíjať osobnú identitu. Osamelosť u detí a dospievajúcich je  znepokojujúca, pretože môže mať dlhodobé účinky. Výskum ukazuje, že osamelosť u detí, najmä po dlhšiu dobu, súvisí s psychickými stavmi, ako sú depresia a úzkosť v nasledujúcich rokoch.

www.beechacres.org

Či už ste rodič, teta, profesionál v starostlivosti o deti alebo učiteľ, pravdepodobne poznáte dieťa, ktoré nejakým spôsobom zasiahla izolácia spôsobená pandémiou. To najmenej, čo môžete urobiť, je  opýtať sa ako sa mu darí a čo by potreboval aby ste urobili, aby mu bolo lepšie. Nepýtajte sa iba raz. Pandémia vašou otázkou neskončila.

Pre dieťa je rodič najdôležitejšou osobou na svete. Osobou, na ktorú sa môže spoľahnúť aj v ťažkej situácii. Preto Vám prinášame 6 tipov, ako pomôcť dieťaťu vyrovnať sa s osamelosťou počas pandémie:

Podporujte trávenie času s priateľmi

Vaše dieťa musí tráviť kvalitný čas s priateľmi, aby sa cítilo spojené a podporované. A vaše dieťa má v skutočnosti pravdepodobne viac voľného času ako zvyčajne. Najbezpečnejším spôsobom, ako sa vaše dieťa počas pandémie COVID-19 môže rozprávať alebo hrať, sú videohovory alebo telefonické hovory. Staršie deti by mohli mať radosť z textových správ alebo hrania online hier s priateľmi. Môže to vyžadovať dočasné uvoľnenie vašich pravidiel týkajúcich sa množstva denného času na monitore/displeji vášho dieťaťa. Nezabudnite naďalej zabezpečovať kvalitu internetovej činnosti a obsahu tým, že si prezriete hry, v prípade potreby použijete rodičovskú kontrolu a dohliadate na online aktivity svojho dieťaťa.

Poskytnite bezpečné prostredie a vzťahy

Deti potrebujú v stresujúcich časoch bezpečné a upokojujúce vzťahy so svojimi rodičmi alebo inými opatrovateľmi. Pomoc mladším deťom pri zvládaní môže zahŕňať aj niekoľko dlhších objatí a maznaní. Buďte tu pre svoje dieťa a pravidelne kontrolujte, ako sa mu darí. Môže byť užitočné dohodnúť sa na pravidelnom čase každý deň alebo týždeň. Ak je to možné, využite túto príležitosť a strávte spolu viac času a vymýšľajte rodinné aktivity, ktoré vás všetkých bavia.

Zostaňte v kontakte s rodinou a priateľmi
www.todaysparent.com

Nastavte si hovory alebo videochaty, aby vaše dieťa mohlo tráviť čas so širšou rodinou a inými ľuďmi, ktorí sú pre neho dôležití. Môžete požiadať príbuzného, ​​aby prečítal rozprávku vášmu dieťaťu prostredníctvom telefónu alebo videohovoru. Alebo pozvite členov rodiny alebo priateľov na videohovor.

Hovorte o pocitoch
www.martinus.sk

Vaše dieťa môže byť smutné, že zmešká nejakú dôležitú spoločenskú udalosť, napríklad narodeninovú oslavu svojho kamaráta. Uznajte túto jeho stratu, opýtajte sa na jeho pocity a ukážte mu, že mu rozumiete. Takisto umožnite dieťaťu viesť diskusiu a rozprávať o pocitoch, namiesto toho, aby ste predpokladali, ako myslí a  čo cíti. Dobrým spôsobom je poskytnúť dieťaťu knihu o emóciách, primeranú jeho veku. Takto môžete dať dieťaťu slová, ktoré opíšu jeho pocity. Môžete nechať svoje dieťa, aby napísalo, čo mu chýba na určitých ľuďoch, miestach alebo udalostiach. Skúste hľadať nové spôsoby, ako by mohol čeliť týmto druhom strát, napríklad usporiadanie iného druhu narodeninovej oslavy alebo plánovanie náhradnej oslavy v čase, keď sa budeme môcť opäť stretávať.

Nájdite denný cieľ

Ak budete tráviť čas hodnotnými činnosťami, dá to zmysel štruktúre a cieľu konkrétneho dňa vášho dieťaťa. To môže vášmu dieťaťu pomôcť vyrovnať sa so zmenami v jeho zaužívanom režime. Vaše dieťa môže nájsť zmysel čítaním, bicyklovaním, tvorbou hudby, natáčaním filmov, pečením, obliekaním, kreslením, písaním, výsadbou záhrady alebo budovaním niečoho, čo ho zaujíma. Podporujte jedinečnú tvorivosť vášho dieťaťa. Ak chcete svoje dieťa motivovať, usporiadajte vo svojej obývačke talentovú šou a pozvite na ňu divákov alebo ďalších účinkujúcich cez videohovor.

Adoptujte si domáce zvieratko

Nakoniec, ak máte čas, priestor a rozpočet, výskum naznačuje, že mať domáceho miláčika môže pomôcť chrániť deti pred pocitmi osamelosti a sociálnej izolácie. Domáce zvieratá ponúkajú deťom pohodlie, pocit zodpovednosti a sociálnu podporu, ktoré im môžu pomôcť, aby sa cítili dobre.

 

Vaše dieťa nemôže ovládať súčasnú potrebu sociálneho dištancovania. Môže mať však kontrolu nad tým, ako sa rozhodne s okolnosťami vyrovnať. Povzbudzovaním svojho dieťaťa v kontakte s ostatnými, zdieľaním jeho pocitov a hľadaním každodenného účelu mu pomôžete vyrovnať sa s osamelosťou v dôsledku pandémie. Môžete tým tiež prispieť k osobnému rastu vášho dieťaťa a lepšie ho pripraviť na zvládanie budúcich prekážok.

Vypracovala: Mgr. Michaela Žiaková, psychologička SCŠPP Žilina

Zdroje:
Yurcaba, 2020. Childhood Loneliness Can Have Long-Term Mental Health Implications. At: https://www.verywellmind.com/
K. Hall-Flavin, M.D. & Mayo Clinic Staff 2020. Helping kids cope with loneliness during COVID-19. At: https://www.mayoclinic.org/

Menu