Podpora detí pri návrate do školy počas pandémie COVID-19

Podpora detí pri návrate do školy počas pandémie COVID-19

Blog

Keď sa školy na Slovensku začnú znovu otvárať, deti pravdepodobne budú prežívať rôzne emócie. Návrat do školy bude pre mnohých žiakov a študentov vítaný a vzrušujúci, iní však môžu mať úzkosť alebo strach. Okrem zvládania obáv z koronavírusu si mladí ľudia možno budú musieť zvyknúť na svoje nové pracovné prostredie a mimo školy ich možno nebude baviť toľko aktivít, ako kedysi. Môže to byť náročná a znepokojujúca doba.

Čo teda  môžete urobiť, aby ste podporili svoje deti  a previedli ich komplikovanými emóciami, ktoré môžu prežívať? Čím im uľahčíte vstup do „nového normálu“ v škole? Pripravili sme niekoľko reálnych otázok, ktorými sa rodičia v tejto dobe zaoberajú a prinášame Vám na ne odpovede:

„Moje dieťa sa obáva, že ochorie v škole, a už sa tam nechce vrátiť. Čo mám robiť?“
Autor: Robo Hakl, Pravda

– nástup do školy môže byť v najbližšom období stresujúci. Deti môžu byť nervózne alebo sa zdráhajú vrátiť sa do školy, najmä ak sa už niekoľko mesiacov učia z  pohodlia domova. Uskutočnite s dieťaťom otvorený rozhovor o tom, čo ho znepokojuje, a dajte mu vedieť, že je úplne normálne cítiť úzkosť. Pokojne sa s ním porozprávajte o niektorých zmenách, ktoré môže v škole očakávať (napríklad o nutnosti nosiť rúška, udržiavať si odstup od svojich spolužiakov a učiteľov a pod.) Ubezpečte ho, že sú zavedené rôzne bezpečnostné opatrenia, ktoré zaisťujú jeho zdravie a aj všetkých naokolo. Môžete mu tiež zdôrazniť dôležitú úlohu, ktorú má on sám pri udržiavaní zdravia (napríklad umývanie rúk mydlom a vodou, dezinfekcia a pod.)

„Je niečo, na čo by som si mal dať pozor, keď moje dieťa začne opäť  chodiť do školy?“

Vypuknutie koronavírusu spôsobilo veľké narušenie každodenného života. A deti tieto zmeny výrazne pociťujú. Keď sa vaše dieťa vráti do školy, mali by ste strážiť a pozornejšie sledovať jeho fyzické zdravie, učenie, emócie a správanie. Dávajte pozor na príznaky stresu a úzkosti  (smútok, strach, hnev, únava, zmätok, nezáujem hrať sa s inými deťmi alebo plniť si domáce úlohy, dostatočne nespať alebo nejesť, strata záujmu o jeho záľuby alebo priateľov a i.), aby ste mu v prípade, že sa tieto ťažkosti objavia, mohli poskytnúť podporu. Pripomeňte dieťaťu, že je normálne cítiť sa občas zmätene a unavene. Povzbuďte ho, aby hovorilo o tom, ako sa cíti, a dajte mu vedieť, že ste vždy pri ňom  a vypočujete ho.

„Ako môžem povzbudiť svoje dieťa, aby v škole dodržiavalo preventívne opatrenia (časté umývanie rúk, nosenie rúška, atď.)?“
www.arabnews.com

Jedným z najlepších spôsobov, ako sa chrániť pred ochorením COVID-19 a inými chorobami, je jednoducho podporiť pravidelné umývanie rúk mydlom. Deti by si mali pravidelne umývať ruky a pripomínať aj svojim kamarátom a spolužiakom, aby robili to isté. Môžete mu ponúknuť rolu „superhrdinu“, ktorý dáva pozor na tých, ktorých má rád pomocou dodržiavania hygieny. Môžete ho „vyzbrojiť“ antibakteriálnym gélom, ktorý mu prináša jeho „superschopnosti“. Skúste využiť formy podpory, ktorým vaše dieťa rozumie. Nemusí to byť žiaden strašidelný rozhovor o tom, že“ keď si nebude umývať ruky, tak…“  Vymyslite si vašu spoločnú pesničku, alebo krátky text a spievajte ho spolu s obľúbenými skladbami, aby bolo učenie zábavné.

„Spánkový režim môjho dieťaťa sa zmenili počas lockdownu a ja sa obávam, ako zvládne vstávanie, keď sa vráti do školy. Čo môžem urobiť?“

Počas tohto režimu sa mohli zmeniť spánkové návyky detí a  rovnako aj kvalita spánku. Je dôležité, aby ste sa pokúsili svojmu dieťaťu upraviť režim ešte predtým, ako nastúpi do školy. Nestačí začať v prvý školský deň. Ráno posúvajte postupne čas zobúdzania, už niekoľko dní skôr, aby sa stihlo prispôsobiť. Nenechajte ho cez zdriemnuť si cez deň. Minimálne hodinu po zobudení a hodinu pred spaním nevystavujte dieťa displejom obrazoviek (TV, PC, mobil, tablet). Vypracujte si rannú a večernú rutinu a trvajte na nej, j keď bude mať dieťa námietky. Vysvetlite mu, prečo ste si nastavili nový režim a dôsledky, ak ho nebude dodržiavať. Deň predtým, ako sa vráti do školy, skúste mať pokojný večer s dostatkom času na vyrovnanie sa a prípravu.

„Moje dieťa malo ťažkosti učiť sa z domu a obáva sa, že bude veľmi zaostávať za svojimi spolužiakmi. Ako mu môžem pomôcť ?“
www.therapyworks.com

Mnoho detí malo počas lockdownu ťažkosti s učením. Po návrate do školy môžu mať strach, že tomu budú čeliť, najmä v porovnaní s ostatnými deťmi. Počas tejto doby je dôležité, aby rodičia uprednostnili prežívanie svojich detí a prispôsobenie sa novému normálu pred  výsledkami učenia. Keď sa deti budú cítiť milované a podporované, budú sa učiť lepšie. Môžete sa tiež porozprávať s učiteľom svojho dieťaťa o podporných systémoch, ktoré majú zavedené na pomoc deťom, ktoré v niečom zaostávajú.

„Moje dieťa sa obáva šikany v škole. Čo môžem urobiť?“

Ak sa vaše dieťa obáva šikany, či už fyzicky alebo online, je dôležité dať mu vedieť, že nie je samo a môže sa kedykoľvek porozprávať s vami alebo iným dôveryhodným dospelým. Čím viac budete so svojimi deťmi o šikanovaní hovoriť, tým jednoduchšie vám budú vedieť povedať, keď šikanu uvidia alebo zažijú.  Denne sa rozprávajte so svojim dieťaťom a pýtajte sa ho na pocity, ktoré prežíva. Niektoré deti nemusia vyjadrovať svoje emócie verbálne, takže by ste mali tiež dávať pozor na akékoľvek úzkostné alebo agresívne správanie, ktoré by mohlo naznačovať, že niečo nie je v poriadku. Úprimne diskutujte o tom, s kým a ako komunikuje. Uistite sa, že rozumie nebezpečenstvu a starostlivo premýšľa o svojich online príspevkoch. Ak spozorujete, že vaše dieťa je utiahnuté alebo rozrušené alebo používa svoje zariadenie viac alebo menej ako obvykle, môže to byť známka toho, že je čase zbystriť pozornosť.

www.psychology.org.au

„Ako sa môžem skontaktovať so svojim dieťaťom a zistiť, ako sa vyrovnáva s tým, čo sa okolo neho deje?“

Pri rozhovoroch s deťmi buďte iniciatívni. Niektoré deti môžu prísť za svojimi rodičmi a chcú sa rozprávať. Ale iní budú potrebovať svojich rodičov, aby vytvorili priestor na diskusiu. Dieťaťu môžete vytvoriť príležitosť na vyjadrenie aj prostredníctvom aktivít, ako je hra a kreslenie. To mu môže pomôcť komunikovať akékoľvek negatívne pocity, ktoré môže prežívať v bezpečnom prostredí. Je pravdepodobné, že emócie dieťaťa sa budú pravidelne meniť a vy mu musíte ukázať, že je to v poriadku. Vypočujte si jeho obavy, hovorte láskavo a upokojte ho. Deti často kopírujú svoje emočné podnety  a reakcie na ne od dospelých. Regulujte teda svoje vlastné emócie a správanie a zostaňte pokojní a otvorení.

„Správanie môjho dieťaťa sa zmenilo, stiahlo sa a nechce so mnou hovoriť. Je niekto, kto môže pomôcť?“

Pandémia, opatrenia  a zatvorenie škôl spôsobili, že mnoho detí a mladých ľudí sa cítilo osamelo, izolovane a vystresovane – najmä tínedžerov. Ak vaše dieťa nie je otvorené, aby sa s vami mohlo rozprávať, nerobí to z vás zlého rodiča. Niekoľko tipov ako pomôcť dieťaťu, nájdete aj v našom predošlom článku 6 tipov ako pomôcť dieťaťu vyrovnať sa s osamelosťou počas pandémie. Nebojte sa prípadne obrátiť na odborníka – psychológa, terapeuta. Aj keď často nejde o vážne ťažkosti, nedovoľte im prerásť do reálnych problémov.

„Mám strach, že sa vzdialim od svojho dieťaťa, keď sa vráti do školy. „
www.beechacres.org

Posledné mesiace mohli byť pre vás a vašu rodinu veľmi stresujúce. Možno prežívate svoj vlastný smútok a stratu alebo sa obávate finančných problémov a vlastných myšlienok z COVID-19. Rodičia si tiež zvykli, že svoje deti majú neustále okolo seba. Myšlienka, že budú od nich odlúčení, keď sa vrátia do školy, im môže spôsobovať ďalší stres a tlak. Tu je niekoľko rád, ako zvládnuť svoj stres :
– dbajte na zdravý životný štýl. Dodržujte správnu stravu, dostatočne sa vyspite a cvičte
– porozprávajte sa s ľuďmi, ktorým dôverujete, vrátane svojich priateľov a rodiny. Ak môžete, hovorte s nimi každý deň
– nefajčite, nepite alkohol ani neužívajte iné lieky, aby ste zvládli svoje emócie
– získajte fakty o COVID-19. Zhromaždite informácie, ktoré vám pomôžu prijať primerané preventívne opatrenia. Nájdite     dôveryhodný zdroj informácií, ktorým môžete dôverovať, ako napríklad miestna alebo štátna agentúra pre verejné zdravie,   WHO a agentúry OSN- buďte v kontakte so svojimi blízkymi a nájdite si čas na aktivity, ktoré vás bavia (najmä počas hodín, keď je vaše dieťa v škole)
– čerpajte zo zručností, ktoré ste v minulosti úspešne využili na zvládanie životných ťažkostí, a využite ich na zvládnutie tohto náročného času
– v prípade potreby vyhľadajte pomoc na podporu fyzického a duševného zdravia

Deti sú veľmi citlivé na emócie svojich rodičov, takže je dôležité, aby ste sa starali aj o svoje vlastné duševné zdravie a o svoje pocity. Vaše dieťa môže mať rovnaký pocit ako vy. Nebude sa chcieť od vás odlúčiť a návrat do školy môže spôsobovať adaptačné ťažkosti, aj keď sa u neho v minulosti nevyskytovali. Je dôležité na adaptačnom procese pracovať spolu s dieťaťom a vzájomne sa podporovať. A akým spôsobom to urobiť, môžete nájsť v našom nasledujúcom článku Ako pomôcť deťom zvládnuť strach a získať nezávislosť?

Spracovala:  Mgr. Michaela Žiaková

 

Spracované podľa: https://www.unicef.org/rosa/stories/supporting-your-children-return-school-during-covid-19

Menu